Meningsbrytningar i olika former
Nyckelord:
Chantal Mouffe, differences of opinion, antagonism, deliberation, relativism, agonismAbstract
Meningsskiljaktigheter kan uttryckas på olika vis. Inte sällan ställs ett antagonistiskt sätt mot ett deliberativt. Författarens intresse är att utmana denna tudelning och vidga den genom att föreslå ytterligare två sätt, ett relativistiskt och ett agonistiskt. Chantal Mouffes resonemang om olika demokratiformer tas som utgångspunkt för en operationalisering av de fyra formerna, som i sin tur illustreras med en variation av empiriska exempel. Artikeln avslutas med kritiska aspekter på de olika kategorierna.
Referenser
Andersson, K. ”Deliberativ undervisning – en empirisk studie.” PhD diss, Göteborgs universitet, 2012.
Benwell, Bethan and Stokoe, Elizabeth. Discourse and Identity. Edinburgh, UK: Edinburgh University Press, 2006
Bordo, Susan. Unbearable weight: Feminism, Western Culture, and the body. Berkeley: University of California Press, 1993.
Brice, Lynn. ”Deliberative Discourse Enacted: Task, Text, and Talk.” Theory and Research in Social Education 30, no. 1 (2002): 66-87.
Chouliaraki, Lilie. ”Media discourse and national identity. Death and myth in a news broadcast”, i: Challenges in a Changing World. Issues in Critical Discourse Analysis, Ruth Wodak & Christoph Ludwig (red), 37-62. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.
Colnerud, Gunnel. ”Värdegrund som pedagogisk praktik och forskningsdiskurs.” Pedagogisk Forskning i Sverige 9, no. 2 (2004): 81-98.
Dyson, Anne Haas. Writing Superheroes. Contemporary Childhood, Popular Culture and Classroom Literacy. New York: Teachers College, Columbia Univ. 1997.
Englund, Tomas. Deliberativa samtal om värdegrund-historiska perspektiv och aktuella förutsättningar. Övriga trycksaker. Stockholm: Skolverket, 2000.
Fairclough, Norman. Analyzing discourse Textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
Günthner, Susanne. ”Prosodic contexualization of moral work: an analysis of reproaches in ’why’-formats,” i: Prosody in Conversation: Interactional Studies, edited by Elizabeth Couper-Kuhlen and Margret Selting, 271-301. Cambridge University Press, 1996.
Hertzberg, F. 2006. “Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte”, i: Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan, Louise Bjar (red), 295-317. Lund: Studentlitteratur.
Jerome, Lee and Algarra, Bhavini. “Debating debating: a reflection on the place of debate within secondary schools.” The Curriculum Journal 16, no. 4 (2005): 493-508.
Mouffe, Chantal. Om det politiska. Stockholm: Tankekraft förlag, 2005/2008.
Todd, Sharon. “Living in a Dissonant World: Toward an Agonistic Cosmopolitics for Education.” Stud Philos Educ. 29, no. 2 (2010): 213-228
##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Rhetorica Scandinavica

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Open Access; CC Erkännande-IckeKommersiell-IngaBearbetningar 4.0