Den nakna sanningen
Omvändelseberättelser som retoriskt grepp i svensk nudistpress från 1930- och 1940-talen
DOI:
https://doi.org/10.52610/rhs.v26i84.79Nyckelord:
nudism, nudist journals, Sweden, conversion narratives, rhetorical vision, 1930s, 1940sAbstract
Sommaren 1932 startade Dagbräckning, den första svenska nudisttidskriften, med målet att få människor att sola, bada och gymnastisera nakna. Den följdes snart av Natur och Hälsa och Solvännen som tillsammans med Dagbräckning bidrog till att väcka intresse för den framväxande svenska nudiströrelsen. Ett återkommande inslag i tidskrifterna var omvändelseberättelser där svenska kvinnor och män beskrev hur det gick till när de blev nudister. I den här artikeln analyseras trettiosex omvändelseberättelser från 1930- och 1940-talen, och av dem framgår hur en narrativ struktur hämtad från ett religiöst sammanhang hjälpte nudisterna att förstå sin nya identitet och övertyga andra om nudismens möjligheter. Med Ernest G. Bormanns begrepp retorisk vision och hans teori om symbolisk konvergens som tolkningsram visar artikeln att nudisterna på det här sättet vävde samman sina erfarenheter till en större berättelse om den frihet som väntade dem som valde att leva nakna.
Referenser
Almkvist, J. (1932). Hälsa och nakenhet: En social-medicinsk studie över klädedräktens inverkan på kropp och själ. Stockholm: Tid och folk.
Andritzky, M. (1989). Berlin – Urheimat der Nackten: Die FKK-Bewegung in der 20er Jahren”.
I M. Andritzky & T. Rautenberg (Red.),”Wir sind nackt und nennen uns Du”: Von Lichtfreunden und Sonnenkämpfern: Eine Geschichte der Freikörperkultur (s. 50–105). Giessen: Anabas.
Arnberg, K. (2017). Before the Scandinavian ”Porn Wave”: The Business and Regulations of Magazines Considered Obscene in Sweden, 1910-1950. Porn Studies, 4(1), 4–22.
Arnberg, K. (2010). Motsättningarnas marknad: Den pornografiska pressens kommersiella genombrott och regleringen av pornografi i Sverige 1950–1980. Lund: Sekel förlag.
Barcan, R. (2004). ”Regaining what Mankind has Lost through Civilisation”: Early Nudism and Ambivalent Moderns”. Fashion Theory 8(1), 63–82.
Bormann, E. G. (2012). Fantasier och retoriska visioner: Den retoriska analysen av sociala verkligheter. Rhetorica Scandinavica 60, 11–26, övers.
A. Stagnell & N. Fransson.
Bormann, E. G. (1972). Fantasy and Rhetorical Vision: The Rhetorical Criticism of Social Reality. The Quarterly Journal of Speech 58(4), 396–407.
Bormann, E. G. (1982). Fantasy and Rhetorical Vision: Ten Years Later. Quarterly Journal of Speech 68(3), 288–305.
Brereton, V. L. (1991). From Sin to Salvation: Stories of Women’s Conversion, 1800 to the Present. Bloomington: Indiana University Press.
Gooren, H. (2010). Conversion Narratives. I A. Anderson et al. (Red.), Studying Global Pentecostalism: Theories and Methods (s. 93–112). Berkeley: University of California Press.
Grisko, M. (1999). Freikörperkultur und Lebenswelt – Eine Einleitung. I M. Grisko (Red.), Freikörperkultur und Lebenswelt: Studien zur Vor- und Frühgeschichte in Deutschland (s. 9–41). Kassel: Kassel University Press.
Habel, Y. (2000). The Paradoxes of Paradisiac Nudity: Fascist Aesthetics and Medicalised Discourse in the 1930’s Nudist Movement, Health through Nude Culture. Nordisk estetisk tidskrift 22, 13–27.
Harp, S. L. (2014). Au Naturel: Naturism, Nudism, and Tourism in Twentieth-Century France. Baton Rouge: Louisiana State University Press.
Heady, E. W. (2013). Victorian Conversion Narratives and Reading Communities. Farnham: Ashgate Publishing.
Jefferies, M. (2006). ”For a Genuine and Noble Nakedness”? German Naturism in the Third Reich. German History 24(1), 62–84.
Knight, D. A., Woods, R. H. & Jindra, I. W. (2005). Gender Differences in the Communication of Christian Conversion Narratives. Review of Religious Research 47(2), 113–134.
Krüger, A., Krüger F. & Treptau, S. (2002). Nudism in Nazi Germany: Indecent Behaviour or Physical Culture for the Well-being of the Nation. The International Journal of the History of Sport 19(4), 33–54.
Lowy, V. & Cantor, D. (2018). Conversion Narratives, Health Films, and Hollywood Filmmakers of the 1930s and 1940s. I C. Bonah, D. Cantor & A. Laukötter (Red.), Health Education Films in the Twentieth Century (s. 143–170). Suffolk: University of Rochester Press.
Lundin, J. A. (2013). The Salvation Army in Sweden and the Making of Gender — Conversion Narratives 1887–1918. Journal of Religious History 37(2), 245–260.
Olsson, U. (1999). Drömmen om den hälsosamma medborgaren: Folkuppfostran och hälsoupplysning i folkhemmet. Stockholm: Carlsson Bokförlag.
Olufwete, J. O. (2006). Rousing and Redirecting a Sleeping Giant: Symbolic Convergence Theory and Complexities in the Communicative Constitution of Collective Action. Management Communication Quarterly 19(3), 451–492.
Palmblad, E. & Eriksson, B. E. (2014). Kropp och politik: Hälsoupplysning som samhällsspegel, andra upplagan. Stockholm: Carlsson Bokförlag.
Pollen, A. (2017). Utopian Bodies and Anti-fashion Futures: The Dress Theories and Practices of English Interwar Nudists. Utopian Studies 28(3), 451–481.
Ross, C. (2005). Naked Germany: Health, Race and the Nation. Oxford: Berg.
Strand, O. (2005). Sol, hälsa, glädje: En bok om naturismen i Sverige. Uppsala: Naturistföreningen Nakenkultur.
Toepfer, K. (1997). Empire of Ecstasy: Nudity and Movement in German Body Culture, 1910–1935. Berkeley: University of California Press.
Williams, J. A. (2007). Turning to Nature in Ger many: Hiking, Nudism, and Conservation, 1900–1940. Stanford: Stanford University Press.
Zubiaurre, M. (2012). Cultures of the Erotic in Spain, 1898–1939. Nashville: Vanderbilt University Press.
##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Open Access; CC Erkännande-IckeKommersiell-IngaBearbetningar 4.0