Läsa, lyssna, skriva, tala
Imitatio som progression i de retoriska övningarna progymnasmata
Abstract
Retorik är ett undervisningsämne, men hur bör undervisningen i retorik utformas? Undervisningen i retorik borde syfta till att eleverna eller studenterna ska bli goda talare eller skribenter. Det centrala begreppet i retorikens undervisningstradition är imitatio. Efterbildningen står som en bro mellan den teoretiska undervisningen och det praktiska talandet och skrivandet. Både hos Quintilianus och i progymnasmata finner vi en progression i sju steg: lectio, högläsning; praelectio, textanalys; memoria, utan tillärande; parafrasis, omskrivning med egna ord; conversio, överföring till olika språkliga uttrycksformer; recitatio, uppläsning av den bearbetade versionen; och correctio, muntlig bedömning i klassrummet.
Referenser
Ad Herennium: De ratione dicendi ad C. Herennium. Övers. Birger Bergh. 2 uppl. Åstorp: Rhetor förlag, 2005.
Afthonios. Aphthonii progymnasmata. Red. Hugo Rabe. Rhetores Graeci X. Leipzig: Teubner, 1926.
Andersen, Øivind. I retorikkens hage. Oslo: Universitetsforlaget, 1995.
Aristoteles, Retoriken. Övers. Johanna Akujärvi. Ödåkra: Retorikförlaget, 2012.
Cicero, Marcus Tullius. De Inventione. Red. H. M. Hubbell, Loeb Classical Library. Cambridge: Harvard Univeristy Press, 1976.
Cicero, Marcus Tullius. Om talaren: Första boken. Översättning med inledning och kommentar av Birger Bergh. Åstorp: Retorikförlaget, 2008.
Cicero, Marcus Tullius. Om talaren: Andra boken. Översättning och kommentar Birger Bergh & Anders Piltz. Åstorp: Retorikförlaget, 2009.
Cizek, Alexandru N. Imitatio et tractatio: Die literarisch-rhetorische Grundlagen der Nachahmung in Antike und Mittelalter. Tübingen: Niemeyer, 1994.
Clark, Donald Lemen. Rhetoric in Greco-Roman Education. Westport: Greenwood Press, 1957.
Corbett, Edward P.J. ”The Theory and Practice of Imitation in Classical Rhetoric”, College Composition and Communication 22 (1971), 243-250.
Eriksson, Anders. ”Retoriken efter Retoriken: Från Aristoteles till retorikämnet idag”, Rhetorica Scandinavica 68 (2014), 31-53.
Eriksson, Anders. Retoriska övningar: Afthonios’ progymnasmata. Nora: Nya Doxa, 2002.
Hauser, Gerard. ”Teaching Rhetoric: Or Why Rhetoric Isn’t just Another Kind of Philosophy or Literary Criticism”, Rhetoric Society Quarterly 34 (2004), 39-53.
Hermogenes, ”Progymnasmata”, Hermogenis Opera. Red. Hugo Rabe. Rhetores Graeci VI. Leipzig: Teubner, 1913.
Hellspong, Lennart. Konsten att tala: Handbok i praktisk retorik. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur, 2011.
Herrick, James A. The History and Theory of Rhetoric: An Introduction. 5 uppl. Boston: Pearson, 2013.
Isokrates, Isocrates, in three volumes. Red. George Norlin. Loeb Classical Library 229. London: Heinemann, 1929.
Jørgensen, Charlotte. ”Hvad er retorik?” i Retorik: Teori og praksis. red. Charlotte Jørgensen & Lisa Villadsen, 11-35. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2009.
Kaminski, N. ”Imitatio”, i Historisches Wörterbuch der Rhetorik 4, red Gert Ueding, 235-285. Tübingen: Niemeyer, 1998.
Kennedy, George A. Progymnasmata: Greek Textbooks of Prose Composition and Rhetoric. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2003.
Kennedy, George A. ”Imitation”, i Encyclopedia of Rhetoric, red. Thomas O. Sloane, 381-84. Oxford: Oxford University Press, 2001.
Kjeldsen, Jens E. Hva er retorikk? Oslo: Universitetsforlaget, 2014.
Kjeldsen, Jens E. Retorik idag: Introduktion till modern retorikteori. Lund: Studentlitteratur, 2008.
Kock, Christian & Merete Onsberg. “Retorisk tekstproduktion”, i Retorik: Teori og praksis, red. Charlotte Jørgensen & Lisa Villadsen. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2009.
Kock, Christian. ”Imitatio: En bro mellem tekstlæsning og skriftlig fremstilling”, Dansk 2 (2001), 3-10. Optrykt i Christian Kock, Retorisk praksis. Ödåkra: Retorikforlaget, 2013: 103-112.
Kraus, Manfred. ”Exercitatio”, i Historisches Wörterbuch der Rhetorik 3, 71-123. Tübingen: Niemeyer, 1996.
Kuypers, Jim A. Rhetorical Criticism: Pespectives in Action. Lanham: Lexington Books, 2009.
Lausberg, Heinrich. Handbook of Literary Rhetoric. Leiden: Brill, 1998.
Lindqvist Grinde. Janne. Klassisk retorik för vår tid. Lund: Studentlitteratur, 2008.
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket, 2011
Matthiesen, Christina. Elevstyret imitatio: En retorisk skrivepædagogik i teori og praksis. Ph.d.-afhandling, Köbenhavns Universitet, 2013.
McKeon, Richard. ”Literary Criticism and the Concept of Imitation in Antiquity”, Modern Philology 34 (1936), 1-35.
Murphy, James J. ”The Key Role of Habit in Roman Writing Instruction”, i A Short History of Writing Instruction: From Ancient Greece to Modern America, red. idem, 2 uppl., 54-62. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2001.
Murphy, James J. Quintilian on the Teaching of Speaking and Writing. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1987.
Platon. Staten. Platons skrifter: Bok 3. Övers. Jan Stolpe. Stockholm: Atlantis.
Platon, ”Faidros”, Platons skrifter: Bok 2. Övers. Jan Stolpe. Stockholm: Atlantis, 2001: 307-77.
Quintilianus, Marcus Fabius. The Orator’s Education. 5 vol. Loeb Classical Library. Cambridge: Harvard University Press, 2001.
Quintilianus, Marcus Fabius. ”Om efterligning”. Övers. Pernille Harsting. Rhetorica Scandinavica 16 (2000), 8-11.
Quintilianus, Marcus Fabius. Den fulländade talaren. Översättning av Bengt Ellenberger. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 2002.
Russell, Donald A. ”Introduction” i Quintilian: The Orator’s Education, Books 1-2. LCL 124. Cambridge: Harvard University Press, 2001.
Russell, Donald A. Criticism in Antiquity. London: Duckworth, 1981.
Sullivan, Dale. ”Attitudes Toward Imitation: Classical Culture and Modern Temper”, Rhetoric Review 8 (1989), 5-21.
Theon, Aelius. Progymnasmata. Utgiven och översatt till franska av Michel Patillon. Paris: Les Belles Lettres, 1997.
Walker, Jeffrey. The Genuine Teachers of this Art: Rhetorical Education in Antiquity. Columbia: University of South Carolina Press, 2014.
Yates, Frances A. The Art of Memory. Chicago: Chicago University Press, 1966.
##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Rhetorica Scandinavica

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Open Access; CC Erkännande-IckeKommersiell-IngaBearbetningar 4.0