Läsa, lyssna, skriva, tala

Imitatio som progression i de retoriska övningarna progymnasmata

Författare

  • Anders Eri Lunds Universitet

Abstract

Retorik är ett undervisningsämne, men hur bör undervisningen i retorik utformas? Undervisningen i retorik borde syfta till att eleverna eller studenterna ska bli goda talare eller skribenter. Det centrala begreppet i retorikens undervisningstradition är imitatio. Efterbildningen står som en bro mellan den teoretiska undervisningen och det praktiska talandet och skrivandet. Både hos Quintilianus och i progymnasmata finner vi en progression i sju steg: lectio, högläsning; praelectio, textanalys; memoria, utan tillärande; parafrasis, omskrivning med egna ord; conversio, överföring till olika språkliga uttrycksformer; recitatio, uppläsning av den bearbetade versionen; och correctio, muntlig bedömning i klassrummet.

Författarbiografi

Anders Eri, Lunds Universitet

Anders Eriksson är universitetslektor i retorik och docent i nytestamentlig exegetik vid Lunds universitet.

Referenser

Ad Herennium: De ratione dicendi ad C. Herennium. Övers. Birger Bergh. 2 uppl. Åstorp: Rhetor förlag, 2005.

Afthonios. Aphthonii progymnasmata. Red. Hugo Rabe. Rhetores Graeci X. Leipzig: Teubner, 1926.

Andersen, Øivind. I retorikkens hage. Oslo: Universitetsforlaget, 1995.

Aristoteles, Retoriken. Övers. Johanna Akujärvi. Ödåkra: Retorikförlaget, 2012.

Cicero, Marcus Tullius. De Inventione. Red. H. M. Hubbell, Loeb Classical Library. Cambridge: Harvard Univeristy Press, 1976.

Cicero, Marcus Tullius. Om talaren: Första boken. Översättning med inledning och kommentar av Birger Bergh. Åstorp: Retorikförlaget, 2008.

Cicero, Marcus Tullius. Om talaren: Andra boken. Översättning och kommentar Birger Bergh & Anders Piltz. Åstorp: Retorikförlaget, 2009.

Cizek, Alexandru N. Imitatio et tractatio: Die literarisch-rhetorische Grundlagen der Nachahmung in Antike und Mittelalter. Tübingen: Niemeyer, 1994.

Clark, Donald Lemen. Rhetoric in Greco-Roman Education. Westport: Greenwood Press, 1957.

Corbett, Edward P.J. ”The Theory and Practice of Imitation in Classical Rhetoric”, College Composition and Communication 22 (1971), 243-250.

Eriksson, Anders. ”Retoriken efter Retoriken: Från Aristoteles till retorikämnet idag”, Rhetorica Scandinavica 68 (2014), 31-53.

Eriksson, Anders. Retoriska övningar: Afthonios’ progymnasmata. Nora: Nya Doxa, 2002.

Hauser, Gerard. ”Teaching Rhetoric: Or Why Rhetoric Isn’t just Another Kind of Philosophy or Literary Criticism”, Rhetoric Society Quarterly 34 (2004), 39-53.

Hermogenes, ”Progymnasmata”, Hermogenis Opera. Red. Hugo Rabe. Rhetores Graeci VI. Leipzig: Teubner, 1913.

Hellspong, Lennart. Konsten att tala: Handbok i praktisk retorik. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur, 2011.

Herrick, James A. The History and Theory of Rhetoric: An Introduction. 5 uppl. Boston: Pearson, 2013.

Isokrates, Isocrates, in three volumes. Red. George Norlin. Loeb Classical Library 229. London: Heinemann, 1929.

Jørgensen, Charlotte. ”Hvad er retorik?” i Retorik: Teori og praksis. red. Charlotte Jørgensen & Lisa Villadsen, 11-35. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2009.

Kaminski, N. ”Imitatio”, i Historisches Wörterbuch der Rhetorik 4, red Gert Ueding, 235-285. Tübingen: Niemeyer, 1998.

Kennedy, George A. Progymnasmata: Greek Textbooks of Prose Composition and Rhetoric. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2003.

Kennedy, George A. ”Imitation”, i Encyclopedia of Rhetoric, red. Thomas O. Sloane, 381-84. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Kjeldsen, Jens E. Hva er retorikk? Oslo: Universitetsforlaget, 2014.

Kjeldsen, Jens E. Retorik idag: Introduktion till modern retorikteori. Lund: Studentlitteratur, 2008.

Kock, Christian & Merete Onsberg. “Retorisk tekstproduktion”, i Retorik: Teori og praksis, red. Charlotte Jørgensen & Lisa Villadsen. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2009.

Kock, Christian. ”Imitatio: En bro mellem tekstlæsning og skriftlig fremstilling”, Dansk 2 (2001), 3-10. Optrykt i Christian Kock, Retorisk praksis. Ödåkra: Retorikforlaget, 2013: 103-112.

Kraus, Manfred. ”Exercitatio”, i Historisches Wörterbuch der Rhetorik 3, 71-123. Tübingen: Niemeyer, 1996.

Kuypers, Jim A. Rhetorical Criticism: Pespectives in Action. Lanham: Lexington Books, 2009.

Lausberg, Heinrich. Handbook of Literary Rhetoric. Leiden: Brill, 1998.

Lindqvist Grinde. Janne. Klassisk retorik för vår tid. Lund: Studentlitteratur, 2008.

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket, 2011

Matthiesen, Christina. Elevstyret imitatio: En retorisk skrivepædagogik i teori og praksis. Ph.d.-afhandling, Köbenhavns Universitet, 2013.

McKeon, Richard. ”Literary Criticism and the Concept of Imitation in Antiquity”, Modern Philology 34 (1936), 1-35.

Murphy, James J. ”The Key Role of Habit in Roman Writing Instruction”, i A Short History of Writing Instruction: From Ancient Greece to Modern America, red. idem, 2 uppl., 54-62. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2001.

Murphy, James J. Quintilian on the Teaching of Speaking and Writing. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1987.

Platon. Staten. Platons skrifter: Bok 3. Övers. Jan Stolpe. Stockholm: Atlantis.

Platon, ”Faidros”, Platons skrifter: Bok 2. Övers. Jan Stolpe. Stockholm: Atlantis, 2001: 307-77.

Quintilianus, Marcus Fabius. The Orator’s Education. 5 vol. Loeb Classical Library. Cambridge: Harvard University Press, 2001.

Quintilianus, Marcus Fabius. ”Om efterligning”. Övers. Pernille Harsting. Rhetorica Scandinavica 16 (2000), 8-11.

Quintilianus, Marcus Fabius. Den fulländade talaren. Översättning av Bengt Ellenberger. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 2002.

Russell, Donald A. ”Introduction” i Quintilian: The Orator’s Education, Books 1-2. LCL 124. Cambridge: Harvard University Press, 2001.

Russell, Donald A. Criticism in Antiquity. London: Duckworth, 1981.

Sullivan, Dale. ”Attitudes Toward Imitation: Classical Culture and Modern Temper”, Rhetoric Review 8 (1989), 5-21.

Theon, Aelius. Progymnasmata. Utgiven och översatt till franska av Michel Patillon. Paris: Les Belles Lettres, 1997.

Walker, Jeffrey. The Genuine Teachers of this Art: Rhetorical Education in Antiquity. Columbia: University of South Carolina Press, 2014.

Yates, Frances A. The Art of Memory. Chicago: Chicago University Press, 1966.

##submission.downloads##

Publicerad

2024-02-22

Referera så här

Eri, A. (2024). Läsa, lyssna, skriva, tala: Imitatio som progression i de retoriska övningarna progymnasmata. Rhetorica Scandinavica, 19(70), 14–37. Hämtad från http://rhs.retorikforlaget.se/index.php/rhs/article/view/325

Nummer

Sektion

Artiklar